Rohloff 14-versnellingsnaaf

Rohloff 14-versnellingsnaaf

Rohloff is Onderhoudsarm

Het grote voordeel van de Rohloff-versnellingsnaaf is dat hij nagenoeg onderhoudsvrij is. In tegenstelling tot een gangbaar derailleursysteem loopt de ketting recht en is daardoor minder aan slijtage onderhevig. De Rohloff-naaf vergt slechts eens in de 5.000 kilometer onderhoud.

Rohloff is Schakelgemak

Met de Rohloff draaischakelaar aan de rechterkant van het stuur kun je schakelen zonder dat je hoeft op te letten of de ketting scheef staat. Bovendien schakelt het razendsnel en hoef je niet te wachten tot de ketting op een ander blad ligt.

 

Rohloff is degelijk

Voor vakantiefieters is een fiets met Rohloff-naaf ideaal. De gemiddelde vakantiefietser neemt zijn fiets mee in het vliegtuig, en daar gaat wel eens iets mis. Een Rohloff-naaf is veel degelijker dan een achterderailleur en kan niet verbuigen of verlopen. Klik hier voor een film over de productie van de Rohloff-versnellingsnaaf.
 

Rohloff is precies

Je kent het gevoel vast wel. Je wil iets lichter trappen, maar als je schakelt fiets je meteen erg licht. Of je wil juist iets zwaarder fietsen, en na een tandje afschakelen trap je te zwaar. Wij hebben gemerkt dat de stapjes van een Rohloff-naaf wat dichter bij elkaar liggen dan bij een standaard Shimano-cassette. Vooral in een vlakker landschap is het vaak erg prettig om nét iets lichter of zwaarder te kunnen trappen.
 

Rohloff is stilstaand terugschakelen

Vooral op een tandem is een Rohloff-naaf gemakkelijk. Als je stilstaat en je wil wegrijden is dat op een tandem een kwestie van aftellen en met z'n tweeën in één keer weg. Als je vooraf niet teruggeschakeld hebt is het zwaar trappen (en dat is zeer moeilijk)! Met een Rohloff-naaf kun je vanuit stilstand terugschakelen, wat te zwaar wegfietsen voorkomt.

 

Rohloff moet je inrijden

Een Rohloff-naaf moet ingereden worden. De eerste 1000 kilometer maakt hij wat meer geluid in de eerste t/m de zevende versnelling en schakelt hij minder soepel. Ben je erg licht en fiets je langzaam dan kan dat inrijden wel 2000 kilometer duren.
 

VAN 8 NAAR 7: KRACHT TERUGNEMEN

Eigenlijk is de Rohloff-naaf een zeven-versnellingsnaaf met zeven ‘reductie’-versnellingen. In stand 7 staat de naaf in de hoogste versnelling met de laagste overzetverhouding. In stand 8 staat de naaf in de laagste versnellling met de hoogste overzetverhouding. Dus als je van 7 naar 8 schakelt, schakelen de 'planeten' eerst naar de laagste versnelling en dan pas naar de hoogste overzetverhouding; dit zijn dus twee stappen in één. Daarom moet je als je dit doet echt kracht terugnemen, anders schiet hij in de 14e versnelling (de zwaarste!). Vanaf 8 schakel je alleen de versnellingen en dat is iedere keer weer één stap.
Alle andere versnellingen kunnen onder volle kracht geschakeld worden. Na het inrijden kun je genieten van de stilte, met name tussen 8 en 14. Dit zijn ook de meest efficiënte posities. De elfde versnelling is het stilst en efficiëntst en wordt de ‘direct drive’ genoemd.



Rohloff kost veel geld, maar is niet duur!

Een nadeel van een Rohloff-naaf is de aanschafprijs. Een fiets met Rohloff-naaf kost gemiddeld 900 euro meer dan een goede derailleurfiets. De ‘goedkoopste’ Rohloff-fiets kost net onder de tweeduizend euro, maar over het algemeen betaal je voor een naar wens aangeklede fiets tegen de drieduizend euro. Echter, op de lange duur blijkt deze hoge aanschafprijs zeker gerechtvaardigd te zijn!